.....

12 Julai 2010

Home » » Wahai Wanita & Muslimah, Bacalah

Wahai Wanita & Muslimah, Bacalah

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Sebagai Perkongsian Bersama..

Abg, Lia tau abg nak Lia pakai tudung labuh, ngan stoking lengan sume tu, tp Lia tak nak la buat kerana abg, klu bleh biarlah datang dari hati Lia sendiri..” keluhan si isteri.

Zamani tunduk akur.. Kopi yang panas itu diletakkan ditepi. Seleranya padam.

Dia tahu, sejak bertunang lagi dia dah tekad untuk mendidik isterinya, Natalia. Gadis tinggi lampai itu betul-betul memikat hatinya sejak berkenalan di kampus 3 tahun yang lalu. Terkenang bicara gadis itu lagi 3 tahun lalu dirumah ibu mertuanya.

“Cantik Lia pakai camni, Zam suke, kalu hari-hari camni kat kampus kan bagus,” puji Zam. Matanya yg memandang td terus ditundukkan. bimbang menjadi fitnah sebelum Lia menjadi bidadarinya yang sah.

Teh yang dituang tertumpah. Pn Zainab, ibu kepada Lia menyeruh anak perempuannya berhenti menuang. Tersipu-sipu malu, pipinya kemerahan.

“Lia tau Zam suke pakaian cani, tp maaf la ye, Lia tak dpt nak pakai camni lagi kat kampus, Lia tgh cube-cube la nih, lepas nikah nanty insyaAllah, Lia akan pakai ikot apa yang Zam nak la. didik la Lia ye..”

Lamunannya terhenti dek tangisan bayi meminta di dodoikan. Dia.....



(Diadaptasi dan diubahsuai dari cerpen seorang ikhwah Indonesia.)

**********************************************************


“Hanya kepada Allah-lah sujud (patuh) segala apa yang di langit dan di bumi, baik dengan kemahuan sendiri ataupun terpaksa (dan sujud pula) bayang-bayangnya di waktu pagi dan petang hari.” (QS 13:15)



Pernah mendengar situasi diatas? Inilah penyakit yang dinamakan nak berubah tp tak mahu hipokrit. Suka untuk saya ambil adalah analogi dari Ustaz Zaharuddin mengenai pemandu.



“Sebagaimana seorang pemandu tidak berhemah warganegara Malaysia yang menetap di United Kingdom (UK), dia akan terpaksa mengubah cara pemanduannya kerana hemah pemandu di UK amat tinggi, sesiapa sahaja yang kurang berhemah akan segera mendapat teguran pemandu lain, malah adakalanya pemandu lain akan segera menelefon polis atau mencatat nombor plat kereta untuk diadukan kepada polis.



Atas sebab itu, pemandu yang asalnya ‘brutal' di Malaysia, TERPAKSA berubah di UK. Tidak kiralah sama ada dia berubah kerana hipokrit, terpaksa, tidak ikhlas atau apa jua sebab lauaran. Hakikatnya, dia MESTI berubah, kerana itu adalah system dan regulasinya. Mengabaikannya akan membawa mudarat kepada diri sendiri dan pemandu orang lain.
Sama seperti menutup aurat dan bertudung, itu adalah regulasi oleh agama Islam, mengabaikannya akan membawa mudarat spiritual kepada diri sendiri dan juga orang lain (kerana setiap lelaki yang melihat aurat wanita bukan mahram, akan berdosa dan dosanya dikongsi bersama oleh wanita tersebut).!



Justeru itu, hipokrit tidak boleh sama sekali menjadi PENGHALANG untuk mengerjakan semua KEWAJIBAN agama, termasuk menutup aurat. Ia adalah arahan Allah dan hak Allah untuk menguji hambanya.”



Seperti itu juga kita solat, seusia 10 tahun, Rasulullah mengajarkan untuk memukul anak dengan pengertian untuk mengajar jika tidak menunaikan solat. Jadi adakah Rasulullah mengajarkan kita untuk memaksa anak kecil supaya solat? Tidak, kerana TERPAKSA atau tidak, solat harus dijalankan dan begitu juga dengan puasa, dan zakat. Hal yang sama terjadi bila jatuh hukumnya WAJIB maka TERPAKSA atau tidak, HIPOKRIT atau tidak, IKHLAS atau tidak, kita WAJIB menunaikannya.



Jadi jom jika lihat kembali hukum menutup aurat secara SEMPURNA yang diajarkan Rasulullah saw 1400 tahun yang lalu dan yang tercatat dalam Quran.



“Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung kedadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya…” (QS 24:31)



“Hai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin: "Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka". Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, karena itu mereka tidak di ganggu. Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (QS 33:59)



Tak perlulah saya menafsirkan panjang lebar ayat-ayat diatas kerana ini adalah ayat2 muhkamat, yakni ayat2 yang jika dibaca ianya bersifat tegas, jelas dan mudah difahami. Jelas sudah tuntutan menutup aurat secara SEMPURNA itu hukumnya wajib. Namun had2 kesempurnaan dalam menutup aurat itu masih lagi didebatkan, fatwa Qardhawi dan Syeikh Nasiruddin mengatakan berpurdah itu tak wajib, manakala Syeikh Abdul Aziz b Baaz dari Saudi memfatwakan sebagai wajib dan masih ada beberapa khilaf para ulama dalam menentukan had2 kesempurnaan ini.



Namun begitu, kita kembali kepada reality kita di Malaysia saat ini. Adakah sudah sempurna kamu menutupkan aurat kamu wahai wanita-wanita sekalian? Atau masihkah rasa IKHLAS yang tak muncul-muncul menjadi halangan untuk menyempurnakannya? Atau bimbang di labelkan sebagai HIPOKRIT? Persoalankan hal ini.. tolonglah..



Jadi ingatlah sgt2, tak kira samada IKHLAS atau TIDAK, lakukanlah dengan terpaksa. Ya, dengan TERPAKSA. Kerana sekurang-kurangnya apa yang kamu lakukan secara TERPAKSA itu lama kelamaan akan menjadi kebiasaan kamu, lalu ia bertukar menjadi WATAK. keikhlasan boleh disemai, namun WATAK yg baik sukar disemai tanpa KETERPAKSAAN. Just a piece of mind to be shared. Think of it.

Sumber : what we do in life echoes...
"Hendaklah engkau memperelokkan budi pekerti dan banyak berdiam diri, demi diriku dalam kekuasaanNya, alangkah semua makhluk mencontohi kedua-duanya"
-(H.R.ABU YA'LA)-
"Siapa yang berlatih kesabaran, nescaya Allah akan menyabarkan (menjadikannya sabar)"
~(H.R.BUKHARI & MUSLIM)~

2 ulasan:

  1. Salam..artikel yang menarik.terima kasih atas perkongsian

    BalasPadam
  2. @Tanpa Nama
    W'salam. insyaAllah, artikel yang dicopy paste. Ada disediakan sumber dibawah artikel;)

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails