.....

18 Oktober 2010

Home » » Benarkah Ini Cinta Wahai Muslimin & Muslimah???

Benarkah Ini Cinta Wahai Muslimin & Muslimah???

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Sahabat yang dikasihi Allah sekelian...semoga kita semua berada dalam keadaan sihat sejahtera dan dalam rahmat kasih sayangNYA.

Antara para remaja mahupun yang dewasa kini....ana yakin antara setiap kita ada naluri untuk berkasih dan mempunyai pasangan. Dunia yang mana tempat persinggahan...sudah tentu pelbagai kemewahan dan keinginan yang dikejar. Ada sebahagiannya mencari kekayaan dan kepuasan dengan wang dan pangkat....namun tidak juga yang ketinggalan mengikut nafsu. Waliya'uzubillah. Minta kita dijauhi daripada perkara-perkara yang dilarangNYA.

Hendak pula bila anak-anak remaja..ada sahaja yang mahu dicuba dan diikuti. Semua ini faktor dari sekeliling...apa yang dilihat dan apa yang didengar. Maka, tidak mustahil perubahan ke arah penarikan diri lebih mudah terjatuh jika tidak di awasi dengan Iman & Taqwa.

Terbaca blog seorang hamba Allah...pengakuan dan perkongsian yang dibuat olehnya berkenaan "sy x tengok rupa awk, tapi hati awak" anda caye kata2 ni?!! mendorong ana untuk sama-sama menyampaikan realiti disebalik perlanjutan hubungan antara wanita & lelaki. Boleh percaya atau tidak....mari sama-sama kita hayati dan teladani dari kisah ini. Boleh ana katakan...apa yang dikongsikan benar! buktinya..pengalaman yang telah ana lalui, melihat dan mendalami setiap kisah yang berlaku. Inilah hikmah mengapa dijadikan rentetan perjalanan dalam kehidupan manusia samaada yang baik atau tidak dan yang mudah atau susah. Semoga dapat mengambil ingatan dan menyemai dalam memori dan kehidupan kita semua.

Berikut ana bawakan kembali penulisan yang telah dilakukan..



sesuatu yang dilihat cantik atau indah daripada segi luaran dan bukanlah dalaman, berbeza dengan orang wanita yang lebih melihat kepada dalaman daripada luaran. Antara buktinya, lihatlah kebanyakan wanita hari ini. Kebanyakan mereka bertemankan seorang lelaki yang kurang kacak atau bahasa sopan dan berterus terangnya; Kenapa hal ini berlaku?. Adakah buta wanita ini?. Jawapannya tidak!. Mereka memilih lelaki itu bukanlah kerana rupa parasnya yang hodoh haha, tetapi mereka tertarik kerana kata-kata si lelaki tersebut yang membuatkan hatinya cair dan sikapnya yang bagi mereka adalah ‘caring’ dan bersikap jujur. (hakikatnya sebab lelaki tu penuh poket!)

www.muawiyah90.blogspot.com

“Perghhh!, cun awek tu”....”baik awek tunye TUT”. Ha..itulah antara kata-kata ''dajjal'' kebanyakan orang lelaki. Tetapi timbul persoalan untuk bagaimana mereka memancing si wanita tersebut. Adakah dengan berjubah dan berserban? (for sure minah tu lari). Adakah dengan membawa tasbih di tangan dengan diiringi mulut yang sentiasa berzikir? (dasar penipu!). Macam-macam lagilah cara-cara dan idea-idea yang cuba dikerahkan oleh sebahagian mereka untuk memancing si wanita.
Antara perkara yang dilihat sebagai ‘remeh’ untuk kebanyakan orang wanita ialah pengucapan seperti “i tak lihat pada rupa u, u buruk ke, u cantik ke, i tak kisah, kerana hatilah yang akan memberikan jawapan yang jujur!”. Adakah anda boleh mempercayai kata-katanya?.

Jawapannya ialah..........................YA!. Memang anda boleh mempercayai kata-katanya, tetapi anda perlu lihat kepada keperibadian dan akhlaknya yang membuatkan anda betul-betul yakin dan percaya dengan kata-katanya. Tetapi kalaulah si lelaki itu seorang yang bertindik, rambut punk, dan berseluar pendek, adakah anda masih boleh mempercayainya?.

Jawapannya ialah..........................TIDAK!. Tak sesuai langsung dengan kata-kata dia. Tetapi untuk kebanyakan wanita mungkin mereka akan mengatakan YA! Sekalipun yang sedang mengayat mereka adalah seorang mamak dan pekerja kilang, kenapa?!. Kerana poket mamak itu penuh dengan wang dan memandu sebuah kenderaan mewah iaitu motor kapcai. (untuk lelaki yang berjiwa agama, tinggalkanlah wanita yang lebih pentingkan harta dari agama.)

Seorang lelaki sekalipun kuat pegangannya pada agama, dia juga tidak akan terlepas daripada melihat atau memilih wanita daripada rupa parasnya. Ini kerana seperti yang diterangkan tadi bahawa sifat atau naluri orang lelaki yang lebih suka melihat luaran daripada dalaman. Tidak menjadi masalah juga sekiranya kita mendengar ada di antara orang lelaki yang mengatakan begini; “Saya lebih utamakan adab, dan pegangan agama oleh wanita tersebut, tetapi saya juga melihat kepada rupa parasnya.” Kalau kita teliti kata-kata ini kita boleh melihat bahawa katanya untuk melihat kepada rupa paras bukanlah bermaksud si awek tu kena cun melecun, tetapi maksud sebenarnya ialah ‘sedap mata memandang’. 'cantik dalaman, cantik luaran.'
Kesimpulan dalam penulisan saya ini ialah, kebanyakan orang wanita pada hari ini sudah banyak dipermainkan oleh kebanyakan orang lelaki, jadi, orang wanita perlu bersikap lebih berhati-hati. Penulisan ini khas kepada wanita yang ikhlas dalam menjaga maruah diri mereka. Kepada wanita yang sosial dan tidak pentingkan agama, saya mendoakan supaya ALLAH membuka pintu hati dan memberi petunjuk kepada anda.

Bagi orang lelaki pula, saya berharap agar kita bersama-sama menjadi pemimpin yang sering di sebut oleh Allah dan Rasulnya di muka bumi ini dan menjadi orang yang disegani dan dipandang tinggi oleh masyarakat. Teguran dan kritikan ini juga untuk diri saya yang masih banyak lagi belum dan perlu dibaiki. Sama-samalah kita terasa haha.


"Hendaklah engkau memperelokkan budi pekerti dan banyak berdiam diri, demi diriku dalam kekuasaanNya, alangkah semua makhluk mencontohi kedua-duanya"
-(H.R.ABU YA'LA)-
"Siapa yang berlatih kesabaran, nescaya Allah akan menyabarkan (menjadikannya sabar)"
~(H.R.BUKHARI & MUSLIM)~

2 ulasan:

  1. Assalamu 'alaikum

    Kecantikan adalah sesuatu yang subjektif. Kadang2 kala kita menilai cantik tetapi orang lain sebaliknya. Sebab itu nabi menyuruh mencari yang beragama berbanding memilih kerana kecantikan.

    Jadilah soleh/solehah, inshaAllah peluang mendapat yang solehah/soleh terbuka luas.

    Situasi di atas biasanya berlaku pada orang yang mencari gelifren or buayafren bukan yang mencari calon suami atau calon isteri.

    Wallahu 'alam.

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails