.....

28 Mei 2010

Home » » Penawar & Penyucian jiwa

Penawar & Penyucian jiwa

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

وبركاته ٱللهِ ورحمة عليكم السلام

Kearifan insan budiman akan memahami jiwanya, apakah sedang sakit atau dalam keadaan sihat.  Mereka dapat menyelami sanubarinya sendiri sehingga memberikan penawar dalam jiwanya.


Kesihatan jasmani hanya menjamin kebahagiaan di dunia sahaja, sedangkan kesihatan jiwa akan menentukan kebahagiaan hidup di dunia dan di akhirat.  Begitu juga kematian jasad akan memutuskan hubungan dengan amal dunia ini, tetetapi kematian hati akan terus dirasakan sebagai suatu kepedihan untuk selama-lamanya.


Sungguh menghairankan jika manusia sanggup meratap jasad yang terbujur kaku tetapi tidak menangisi hati yang telah mati, kerana jiwa atau hati yang mati lebih terseksa dalam menanggung penderitaan.  Hanya dengan mendekatkan diri kepada Ilahi jiwa akan tenang, sentiasa bersih dalam mengharap redhaNya.

Kebaikan dan ketaatan merupakan semua jenis makanan jiwa. Makanan yang baik lagi halal untuk jiwa iaitu zikrullah, tilawatil Quran, berdoa, berselawat, qiyamullail dan ibadah lainnya.

"Hendaklah engkau memperelokkan budi pekerti dan banyak berdiam diri, demi diriku dalam kekuasaanNya, alangkah semua makhluk mencontohi kedua-duanya"
-(H.R.ABU YA'LA)-
"Siapa yang berlatih kesabaran, nescaya Allah akan menyabarkan (menjadikannya sabar)"
~(H.R.BUKHARI & MUSLIM)~

0 ♥Ulasan♥:

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails