.....

25 Jun 2010

Home » » Perkahwinan Bermasalah, Bagaimana Mengatasinya?

Perkahwinan Bermasalah, Bagaimana Mengatasinya?

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Salam Mawaddah buat pembaca budiman dan dihormati sekalian.

Dalam kehidupan.. sebagai insan di dunia ini sudah pasti setiap di antara kita berkeinginan untuk berpasangan, merancang mendirikan rumah tangga dan mengatur perjalanan hidup agar terjaga mengikut batas yang ditetapkan Islam. Lebih indah kehidupan dijalankan mengikut amalan sunnah Baginda Muhammad SAW serta mendapat barakahNya. Cita-cita dan matlamat seluruh umat Rasulullah untuk berada dikalangan mereka yang terpelihara nafsu dan menjaga iman. Alhamdulillah.. inilah yang menjadi tujuan kehidupan sebagai khalifah dimuka bumi Allah.


Suami dan isteri, antara pasangan yang saling mendambakan kehidupan yang harmoni dan bahagia di dalam melayari bahtera perkahwinan. Kedua pihak mempunyai tanggungjawab. Suami dengan tugas dan haknya manakala isteri pula dengan peranan dan ketaatannya berasaskan kehidupan menuju destinasi mardhatillah.


Ramai dikalangan mereka yang sudah berkahwin kita lihat pada hari ini, mudah melafazkan talak, cerai..dalam pelbagai keadaan & kemudahan. Penuh dengan emosi tanpa kawalan dan langkah terbaik diambil. Apakah ini yang dirancang dan dikehendaki oleh pasangan sewaktu mula-mula berkenalan dan mencipta ikatan manis dahulu, adakah sekadar melalui kata-kata dan perasaan???



Apabila dikatakan ada konflik atau apa juga permasalahan..maka seharusnya perlu ada pendekatan bijak yang sesuai ditangani dengan berhikmah. Mengikut kreativiti dan diri pasangan. Kesabaran, kesefahaman, perbincangan sangat perlu. Ketika inilah apabila kemarahan datang, kecurigaan melanda dalam diri, salah seorang harus mengambil inisiatif berusaha mencapai persepsi dan emosi yang positif. Tindakan mampu dikawal sekiranya pasangan mempunyai kesungguhan mempertahankan hubungan daripada berakhir ditengah jalan mengikut ikutan dan trend jahiliyyah masa kini. Ilmu perlu disertai amal, begitu juga.. Islam dalam kehidupan perlu dijadikan pegangan utama. Paksikan arah hidup berlandaskan panduan yang telah diajarkan. Maka InsyaAllah...akan selamatlah dari pelbagai dugaan yang mendatang.


Bagaimana pula pandangan kita sekiranya perkara perselisihan ini berlaku didalam rumah tangga. Apakah pasangan sudah mampu untuk mengharungi mehnah kehidupan yang bakal diuji?? Islam itu indah lagi mudah... apakah kita sudah mula ubah prinsip diri kita? sifat-sifat pemarah, egois, cemburu (berlebihan dan lain-lain. Tidak lain juga elakkan dari budaya mempengaruhi dengan mengata, mengeji, mengumpat, menjadi adu-domba kepada mereka yang dirundung permasalah ini. Sebaliknya, sama-sama membantu dalam menyelsaikan keadaan mereka.


Sedemikian hal ini, kita perlu bersedia dan menerima segala ujian dan cabaran dengan tenang dan tabah. Mohon bantuanNya agat hati dan Iman kita sentiasa dibawah perlindunganNya dan mendapat petunjuk yang benar.


Sahabat pembaca yang dikasihi Allah sekalian.., mari kita lihat tips bagi menghindari perselisihan rumah tangga. Perselisihan dalam rumah tangga dapat dikurangkan sekiranya pasangan mengamalkan sikap baik seperti berikut;


Janganlah suami dan isteri marah pada masa yang sama.
(Ingat itu pengaruh iblis laknatullah dalam melihat kehancuran ikatan murni yang dibina)

 Tidak mengeluarkan suara yang kuat antara satu sama lain.
(Bawa bertenang, istighfar segera)

Jika ada seorang yang harus menang dalam perselisihan, maka biarkanlah ia menang.
(Tidak rugi lagi meninggikan)

Jika harus mengkritik pasangan, lakukanlah dengan sikap kasih sayang.
(Gunakan cara terbaik menarik dan memujuk pasangan. Ikhlaskan hati)

 Tidak mengungkit kembali kesalahan-kesalahan lalu.
(Elakkan sama sekali perkara ini. Setiap orang tidak suka kesalah diungkit dan diceritakan kembali. Apa yang dah berlalu, biarkan ianya..ambil ikhtibar agar tidak berulang kemudian hari)

Lebih baik tidak mempunyai masa untuk orang lain daripada untuk tidak mempunyai masa terhadap pasangan.
(Terutama bagi yang berkerja, jarang berada dirumah melayan suami dan anak-anak)

Jangan tidur jika ada perselisihan belum diselesaikan.
(Sebaiknya, berinterasi berhadapan dengan kata-kata baik dan cara yang baik. Tak perlu beremosi atau memendam. Bincang cara baik)

Berkata sesuatu yang manis atau pujian pada pasangan kita sekurang-kurangnya sekali sehari. (Ikut cara pasangan)

Jika bersalah, akuilah kesalahan dan meminta maaf.
(Inilah sebaik-baiknya. Makin tinggi nilai peribadi insan itu jika suka mohon kemaafan atas kekhilafan).

Tidak lupa bahawa perselisihan terjadi akibat dua orang dan biasanya orang yang bersalah paling banyak berbicara. (Oleh itu seorang mesti berdiam dan mendengar. Jika banyak berkata..maka timbul lagi rasa tidak puas hati & marak lagi apinya.. jadi air seketika..untuk tenang, Banyak bicara ----> datang banyak silap ---> + dosa ___ akhirnya = neraka tempatnya. Elakkan ye)

Membimbing anak. Seorang suami yang tidak mengabaikan tanggungjawab seperti:

Memberikan nama yang baik anaknya
-   Memberi nafkah (zahir & batin; bagi isteri & anak)
Bertanggungjawab atas pendidikan anak dan sebagainya. (pendidikan agama bukan    sekadar hantar ke sekolah sahaja.. malah perlu diaplikasi dalam kehidupan seharian)

Bersama kita mengambil panduan & mafaat ini samada yang bakal berkahwin @ sudah berkahwin.

*********************


"Hendaklah engkau memperelokkan budi pekerti dan banyak berdiam diri, demi diriku dalam kekuasaanNya, alangkah semua makhluk mencontohi kedua-duanya"
-(H.R.ABU YA'LA)-
"Siapa yang berlatih kesabaran, nescaya Allah akan menyabarkan (menjadikannya sabar)"
~(H.R.BUKHARI & MUSLIM)~

0 ♥Ulasan♥:

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails